archiwum tajemnic

Robić to, co sprawia przyjemność, znaczy być wolnym

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podstawowym dogmatem religii muzułmańskiej jest twierdzenie, że ,,nie ma Boga prócz Allacha". Jednoznacznie określono monoteistyczny charakter religii. Druga część tego twierdzenia: ,,A Mahomet jest jego Prorokiem". To krótkie wyznanie wiary teologowie muzułamańscy nazywają iman mudżamal

W Koranie jest powiedziane, że wierny powinien wierzyć w Allacha, w Dzień Ostateczny, w aniołów, święte księgi i proroków. Koran wyraźnie stwierdza istnienie Allacha, aniołów i złych duchów. Według zasad wiary muzułmańskiej wiara w Allacha, który posiada najwspanialsze przymioty, sprawia to, że człowiek musi postępować i dążyć do najdoskonalszego, boskiego wzoru. Aniołowie pomagają i zachęcają do dobrego postępowania w życiu codziennym. Wiara w święte księgi sprawia, że człowiek ma możliwość korzystania z przepisów i dyrektyw w nich zawartych. Wiara w proroków jest konieczna, ponieważ są oni najdoskonalszym przykładem do naśladowania. Wreszcie wiara w dzień ostateczny i zmartwychwstanie pokazuje, że życie i koniec życia ziemskiego nie jest celem ostatecznym człowieka. Cele tego życia są wyższe i zaczynają się w dniu ostatecznym. 

Koran mówi o stworzeniu człowieka z pyłu, a dżinna (złego ducha)z ognia, jednakże nie ma nigdzie wzmianki o tym skąd wzieli się aniołowie. W dziełach teologów muzułmańskich znajdujemy na ten temat następujące wyjaśnienie. Ajsza, żona Mahometa, oświadczyła,że prorok przed śmiercią powiedział, że dżinny powstały z ognia, a aniołowie ze światła. Dlatego też w teologii muzułmańskiej wyraźnie podkreśla się, że aniołowie i dżinny to są dwie różne klasy niematerialnych istot. Aniołowie są boskimi posłańcami, poruszającymi się dzięki obdarzeniu ich przez Allacha specjalną siłą a nie dzięki skrzydłom. 

Wiara w aniołów według teologii muzułmańskiej ma znaczenie dla człowieka przede wszystkim ze względu na jego życie duchowe i codzienną pracę. Każdy człowiek winien słuchać rad aniołów, ponieważ dążą do rozwijania w nim dobra i bronią przed złymi duchami. 

Według teologii muzułmańskiej diabeł jest dżinnem a nie zbuntowanym aniołem, jak sądzi pewna część isalmologów europejskich.