Podstawowym dogmatem religii muzułmańskiej jest twierdzenie, że ,,nie ma Boga prócz Allacha". Jednoznacznie określono monoteistyczny charakter religii. Druga część tego twierdzenia: ,,A Mahomet jest jego Prorokiem". To krótkie wyznanie wiary teologowie muzułamańscy nazywają iman mudżamal.
W Koranie jest powiedziane, że wierny powinien wierzyć w Allacha, w Dzień Ostateczny, w aniołów, święte księgi i proroków. Koran wyraźnie stwierdza istnienie Allacha, aniołów i złych duchów. Według zasad wiary muzułmańskiej wiara w Allacha, który posiada najwspanialsze przymioty, sprawia to, że człowiek musi postępować i dążyć do najdoskonalszego, boskiego wzoru. Aniołowie pomagają i zachęcają do dobrego postępowania w życiu codziennym. Wiara w święte księgi sprawia, że człowiek ma możliwość korzystania z przepisów i dyrektyw w nich zawartych. Wiara w proroków jest konieczna, ponieważ są oni najdoskonalszym przykładem do naśladowania. Wreszcie wiara w dzień ostateczny i zmartwychwstanie pokazuje, że życie i koniec życia ziemskiego nie jest celem ostatecznym człowieka. Cele tego życia są wyższe i zaczynają się w dniu ostatecznym.
Koran mówi o stworzeniu człowieka z pyłu, a dżinna (złego ducha)z ognia, jednakże nie ma nigdzie wzmianki o tym skąd wzieli się aniołowie. W dziełach teologów muzułmańskich znajdujemy na ten temat następujące wyjaśnienie. Ajsza, żona Mahometa, oświadczyła,że prorok przed śmiercią powiedział, że dżinny powstały z ognia, a aniołowie ze światła. Dlatego też w teologii muzułmańskiej wyraźnie podkreśla się, że aniołowie i dżinny to są dwie różne klasy niematerialnych istot. Aniołowie są boskimi posłańcami, poruszającymi się dzięki obdarzeniu ich przez Allacha specjalną siłą a nie dzięki skrzydłom.
Wiara w aniołów według teologii muzułmańskiej ma znaczenie dla człowieka przede wszystkim ze względu na jego życie duchowe i codzienną pracę. Każdy człowiek winien słuchać rad aniołów, ponieważ dążą do rozwijania w nim dobra i bronią przed złymi duchami.
Według teologii muzułmańskiej diabeł jest dżinnem a nie zbuntowanym aniołem, jak sądzi pewna część isalmologów europejskich.