Przekazy podprogowe
Podświadomość człowieka do dziś jest dla nauki tajemnicą. Każdego dnia zauważamy wokół siebie tysiące bodźców, które atakują nasze zmysły, starają się nam coś sprzedać. Oprócz zwykłych bodźców oddziałują na nas niedostrzegalne przez nasze oczy sygnały podprogowe. Sygnały podprogowe to różne bodźce zmysłowe, które są tak szybkie lub tak dobrze zamaskowane, że nasza zwykła świadomość ich nie zarejestruje.
Najlepszym przykładem, na którym można wyjaśnić problematykę, jest taśma filmowa. Na sekundę projekcji składają się na niej 24 klatki. Nasz mózg nie odbiera ich jako następujących po sobie obrazów, ale jako nieprzerwaną całość. Jeśli w pewnym miejscu zamiast obrazu włożylibyśmy klatkę z niepowiązanym z całością tekstem, widz nawet nie zauważy zakłócenia filmu, dlatego że w czasie takiej prędkości nie jest w stanie zarejestrować jego obecności. Co więcej, nie byłby w stanie go przeczytać, miałby na to bowiem 1/24 sekundy. Nasza świadomość nawet nie zarejestruje tego tekstu, ale za to nasza podświadomość tak, i nawet uda jej się to przeczytać, a także bezbłędnie zrozumieć. Bodziec będzie przechowywany gdzieś w naszej świadomości. Ukryte bodźce uaktywniają się w różnych sytuacjach np. poprzez rozmaite skojarzenia.
W latach 1962 - 1966 psychiatra Hale Becker prowadził eksperyment skupiający się na badaniach wpływu sygnałów podprogowych na zachowania człowieka. Eksperyment polegał na tym, że w jednym z domów handlowych podczas robienia zakupów klienci słuchali zwykłej neutralnej muzyki, do której wkomponowane zostały dwa ukryte zdania. Pierwsze z nich to: ,,Jestem uczciwy", a drugie ,,Nie będę kraść". Po upływie pół roku od rozpoczęcia eksperymentu kradzież w tym sklepie obniżyła się o 0,75%.
Sygnały podprogowe często można spotkać w filmach animowanych. Już kilka razy zwrócono na to uwagę w przypadku popularnych bajek znanego amerykańskiego twórcy, Walta Disneya. W kilku ulubionych filmach widz może spotkać się z obrazami pornograficznymi bezsensownie wkomponowanymi do filmu, tak że świadomie ich nie zauważymy. W filmie ,,Wybawcy" podczas przejazdu głównych bohaterów Bernarda i Bianki w oknie na ulicy przez moment widać zdjęcie półnagiej kobiety. Jeszcze gorszy obraz możemy zobaczyć w ,,Małej Syrence". W scenie, kiedy zakochana para bierze ślub, występuje także ksiądz. Widzimy go z profilu, w pozycji stojącej. Naraz jego biała szata w okolicach kroku zaczyna się unosić.
W ostatnim czasie prowadzi się wiele eksperymentów w tym zakresie. Do filmów lub programów "wkładane" są różne informacje. Działanie ukrytych sygnałów tego typu nie zostało nigdy udowodnione ani też obalone. Wiele firm płaci za to, aby w filmowych hitach pojawiały się ich produkty. Podczas ważnej sceny z aktorką, jakby przypadkiem ukazuje się plakat z konkretną nazwą napoju, bohater w filmie kładzie na stół kluczyki znanej marki samochodu itp. Psychologowie uważają, że w wielu przypadkach, kiedy człowiek zmienia markę produktu, którego używa na co dzień robi to właśnie pod wpływem reklamy.